The Digital me – sv/eng

När jag var liten läste mamma och pappa sagor för mig. När jag blev äldre tog det egna läsandet över. Jag fortsatte att ta del av sagorna genom radion och grammofonspelaren. Min favorit LP-skiva var Djungelboken, vars saga jag kunde lyssna på om och om igen samtidigt som jag betraktade bilderna på LP-skivans omslag. Att kunna lyssna om samma saga och titta på skivomslagets bilder gjorde det möjligt att förflytta tanken till en fiktiv och fantasifull värld. Sen dess har det hänt en hel del både inom den tekniska utvecklingen och möjligheterna som de digitala verktygen erbjuder.

För ca 20 år sen arbetade jag på Komvux och fick där utveckla en kurs för förskolellärare, vi jobbade mycket med officepaketet, det var både ordbehandling som det hette på den tiden (word), excel, access (databas) och publisher som var ett layout program. Det skulle läras ut att starta en dator, klicka rätt med musen, skriva en text och spara sitt dokument på en server. När jag senare började på universitet hade alla tillgång till en epostadress och en lärplattform som hette FirstClass. Det skulle börjas samarbetas men det var fortfarande tekniken som var i fokus inte lärandet. Det är intressant att läsa artikeln av Coomey, M., & Stephenson, J. (2001), de funktioner de identifierade var dialog, delaktighet, stöd och kontroll, det här att hitta sin egen praktik och få verktyg för att hantera online-lärande saknades i början på 2000-talet. Jag minns fortfarande kursrum jag satte upp för lärare där jag visade studenter hur de skulle samarbeta men de användes aldrig, de gapade tomma. Idag vet vi lite mer…

Vid en tidpunkt arbetade jag på naturvetenskapliga fakulteten då en lärare kom fram till mig och ville börja använda Wikipedia i undervisningen. Vi funderade igenom upplägg, lärare och handledare står för ämnesinnehåll och jag som itk-pedagog visade på möjligheten att skriva på Wikipedia för studenterna, ni kanske undrar hur resultat blev, mycket positivt men det är en helt annan historia…

The Digital me – eng
As a child my mother and father read fairy tales for me. Later on I began to read the stories by my own. I also had a record player where I could play my favourite tale of the Jungle Book over and over again… Listening to something over and over again is a technical opportunity. Since then a lot of things has happened and many things have changed both in the technical way as well as my own digital experience and knowledge.

For roughly 20 years ago I worked at Komvux (municipal adult education). There, I had the privilege to develop a course for teachers teaching at preschool. At that time, the focus of the work was put on the technical equipment, technical issues and how to ”move” around and be guided in different programmes. Unfortunately, this technical focus led to the lack of pedagogical perspectives and aspects in the learning. Later I started to work at the University where we all received our own devices: computers, e-mail and LMS (First Class). The purpose was to promote and encourage collaboration between teachers, colleagues and administrators. However, the technical issues that the equipment caused were once again prioritised rather than focusing on learning aspects. The article Coomey, M., & Stephenson, J. (2001) talks about four features of learning: dialogue, involvement, support and control. During my early years at the University, I can’t remember that we discussed or talked about these elements of learning. To bring these features in focus, I remember that I created a digital course room for the teachers with the purpose to promote collaboration between students and teachers. Unfortunately, the course room was very little used and stood empty most of the time…

At one point, I had began working at the natural science department, when a teacher came to me and asked if we could use and incorporate the web-based encyclopaedia Wikipedia as a part of the course in Health Science the teacher held. Together we developed what we began to call the “Wikipedia project” which gave students the opportunity to write articles on Wikipedia. The outcome and result of the project were mainly positive and successful, that is however another story…

Annonser
The Digital me – sv/eng

2 reaktioner på ”The Digital me – sv/eng

  1. Hi Pia,
    Interesting post! We’ve come a long way, haven’t we? It is only recently that things have started working properly seamlessly and we are now more and more focusing on the content and the learning – well that describes what it’s like from my horizon anyway. The course room that you created and that was empty most of the time I believe we can learn from – isn’t it just like that with students too? We create spaces where we intend for them to spend time but in the end they spend time somewhere else if they don’t think it’s fun enough.

    Gilla

  2. Thanks for your comments. I agree with you. If a digitial place not is sufficient interesting for me then I will not attend to use it. So one conclusion here is that we have to put something intereseting in our digital equipment that we use. Create meaning.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s