Collaborative learning and communities

Under ett antal år har jag varit delaktig i ett Wikipediaprojekt inom de naturvetenskapliga ämnena på Linneuniversitetet. Det har varit kurser som ges både på campus och distans. Under det första året tänkte jag inte alls på hur distansstudenterna skulle samarbeta, de skulle skriva en gemensam text som först skulle skickas till handledaren och först därefter publiceras på det digitala uppslagsverket Wikipedia. Så småningom blev det uppenbart för mig att vi lämnar ofta distansstudenter i sticket vi förväntar oss att de själva ska leta upp lämpliga digitala verktyg, de valde väl distansutbildning för att de var duktiga på att använda datorer och programvaror, det är väl inte så svårt, eller?
– Jo, precis så svårt tror jag att det är, vi förväntar oss så mycket men talar inte om hur eller ger inte verktygen för det i alla sammanhang. Vi måste ge förutsättningar för våra studenter att kunna samarbeta, interagera och kollaborera med varandra. De digitala verktygen borde byggas in bättre i kursdesignen och att de kopplas till kursplan och lärandemål.

Terry Anderson vid Athabasca University har tillsammans med tre andra forskare i Kanada skrivit en artikel “Distance students’ readiness for and interest in collaboration and social media”. Den bygger på en undersökning men i korta drag så är inte alla positiva till att samarbeta vid en distanskurs. Intresset för att samarbeta växer dock med åldern. Något som också efterfrågas av studenterna är lätta former för att kunna delta i distans lärandet, så som “…video  sharing  sites,  photo  sharing  sites  and  social networking. De menar att de sociala programvaror som används bör vara enkla att använda och att de som ska använda dessa får tillräcklig med support eller utbildning. De sociala mjukvaroprogram som används inom kursen bör också få tillräcklig uppmärksamhet i själva kursdesignen som är kopplade till lärandemålen.

Det jag lärde mig av vårt projekt var att erbjuda och föreslå studenterna ett digitalt verktyg som de kunde samarbeta i och det som låg närmast till hands var Googledocs, vilket de flesta använder sig av oavsett om de läser på distans eller campus.

Annonser
Collaborative learning and communities

2 reaktioner på ”Collaborative learning and communities

  1. Birgitta Gillsjö skriver:

    Det du skriver här står i skarp kontrast mot det faktum att vi uppmanats ta bort blocket med länk till ”samarbeta smartare” från mallen för kursrum. Vi behöver verkligen presentera de verktyg som finns att tillgå. Men samtidigt kan jag lite hålla med om argumentet att vi i så fall måste ge lite handledning och förklara HUR man använder dem. Även om mycket är självinstruerande kan vi inte räkna med att alla förstår allt. Det, som så mycket annat, är en balansgång

    Gilla

  2. När jag skrev mitt inlägg så tänkte jag på ”Samarbeta smartare” som vi hade lagt in som ett block i vårt kursrum. Intressant att du ser detta också 🙂
    Vi erbjuder ingen utbildning/support när studenter använder Office-paketet vi tar för givet att de kan använda ett ordbehandlingsprogram samt att de kan navigera på våra webbsidor när de kommer som studenter till oss.
    Programstudenter får dock en introduktion och utbildning i referenshantering/informationssökning men jag kan inte säga om alla studenter erbjuds och går.
    De studenter som arbetar med Wikipedia-projektet har gått en introduktion hur de hanterar referenser. De kan under kursens gång kunnat få hjälp med sina referenser och de som har förvaltat erbjudandet har också en perfekt referenshantering. Sen referera kanske inte Wikipedia på samma sätt så där kan det förstås bli en konflikt.
    Min poäng här är att vi erbjuder studenter utbildning i referenshantering och informationssökning. En bra start för våra studenter i ett fortsatt skrivande, där referenser och vetenskapliga artiklar blir en naturlig del.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s