Flexible and mobile learning

När jag såg Jonas Månssons (LTH) presentation, kom jag att tänka på våra lärare inom matematiken och matematikdidaktiken som också funderar på hur våra studenter kan ta till sig föreläsningar, dels genom färdigt inspelade föreläsningar som är kopplade till varje kapitel. Några lärare har använt en pen padlet direkt under föreläsning. Det finns också lärare som har kopplat en kamera på ett stativ och riktar kameran mot ett vitt papper på ett bord, inspelningen har gjorts på lärarens tjänsterum. Läraren visar hur de kan räkna ut matematiska lösningar till detta är givetvis en mikrofon kopplad. Dessa inspelningar kan numera läggas direkt på i lärplattformen då vi har en koppling till en mediaserver, LnuPlay. Det som är intressant med Jonas korta videoinspelningar är också det analysverktyg som finns inbyggt i YouTube Analytics, här kan han få ut data hur mycket studenterna ser video-klippen. Dessutom är dessa video-klipp öppna för alla.

Det som jag reflekterar över är också den mångfald som faktiskt finns inom utbildning, lärare traderar ofta sin undervisning och visst finns det kanske en poäng med det. När fokus läggs på lärandet i sig, lärare börjar funderar på hur studenter lär sig och har ett intresse för att studenterna faktiskt lär sig då börjar det bli intressant.

När jag möter lärare har de oftast lite tid för att kompetensutveckla sig inom olika digitala verktyg för att passa ett nätbaserat lärande. Vi kan föreslå olika verktyg och så kan vi ge korta introduktioner till våra lärare men vi vet inte hur flexibla och användbara de egentligen är.

I artikeln Flexible Pedagogies: new pedagogical ideas av Ryan, A., & Tilbury, D. (2013), skriver de om olika rekommendationer men också att flexible learning har bedrivits av tekniska utvecklare. Det som skrivs fram är, Flexible learning and flexible pedagogy.
“To explore this relationship between flexibility and pedagogy more deeply involves critical questions about the direction of educational travel in the present HE (higher education) landscape and attention to flexibility as educational outcome. Rethinking pedagogy in terms of flexibility in this sense means understanding how pedagogical approaches can enable people to develop flexibility of thinking and action, to influence the scenarios they encounter in their life and work beyond HE.”

Det här att tänka kring flexibel pedagogik, låter intressant om det är pedagoger som tar sig an begreppet, då kommer fokus att läggas på en dimension till.

Annonser
Flexible and mobile learning

En reaktion på ”Flexible and mobile learning

  1. Vår erfarenhet av lärarna på matematik och matematikdidaktik är ju verkligen att de vill – de vill möta sina studenter, de vill använda relevanta uttryckssätt och gärna nya pedagogiska metoder. Men så många av dem saknar tid för att lära sig nytt och ta till sig nya verktyg. Så tiden är en aspekt gällande flexibelt lärande, inte bara i studentens perspektiv utan också som en förutsättning för att det alls ska kunna bli av

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s